Meny
DB Magasinet

Skal profilere kulturturisme i Stockholm

Stockholm Design Week vil prege den svenske hovedstaden den første uken i februar. Hotellkjeden De Bergenske er i den anledning blitt bedt om å bidra med en utstilling som viser hvordan lokal identitet og moderne skandinavisk interiør og design gir gjestene en særegen opplevelse. – Vi skal slå et slag for bærekraftig kulturturisme, sier administrerende direktør Kjetil Smørås.

Villarom_02
Høy komfort, unike designdetaljer og skeive vinkler er en god beskrivelse av hotellrommene i historiske Villa Terminus.
Fire menn

Hotelldirektør Kjetil Smørås sammen med arkitektene ClaeessonKoivistoRune

De Bergenske har i de senere årene samarbeidet med ClaeessonKoivistoRune arkitekter og Nygren Design om fire av hotellene i kjeden; Grand Hotel Terminus, Zander K Hotel, Bergen Børs Hotel og Villa Terminus.

– Våre svenske samarbeidspartnere har bidratt med idéer og løsninger som har skapt den kvaliteten og det særpreget for hvert av hotellene vi drømte om før vi gikk i gang prosjektene. Da den norske ambassaden i Stockholm ba oss lage en utstilling med eksempler på design og arrangere et seminar om fremtidens reiseliv, var det en utfordring vi tok med stor ære og glede.

Byen e’ Bergen, men…

Kjetil Smørås viser til at Bergen i det britiske trendmagasinet Monocle nylig kom på tredjeplass i en kåring av de mest interessante reisemålene blant de mindre byene i verden.

– Interessen for å komme til Bergen er stor. Men vi må bort fra en turisme som kjennetegnes av noen timers heseblesende farting over Bryggen, opp til Fløien og kanskje en tur til Trollhaugen, og over til en form der de reisende faktisk får et inntrykk av og lærer noe om alt Bergen har å by på; vår natur og severdigheter, våre matskikker og vår kulturelle egenart. Tenk hvilken betydning det vil ha både økonomisk, men ikke minst med tanke på reduksjon i transport som belaster bymiljøet, om vi kunne få turister som i dag spanderer én overnatting i Bergen til i hvert fall å ta en til, fremholder han.

Den norske ambassaden i Sverige

Den norske ambassaden i Sverige. Foto: Åke E:son Lindman

Største møteplass i Skandinavia

Om dette, og andre aspekter ved bærekraftig kulturturisme, skal Smørås få utdype på et seminar i Norges ambassade i Stockholm for blant andre pressen, turoperatører, kongressarrangører og representanter for designbransjen. Her skal også Stefan Larsson, den nye sjefen på Den Nationale Scene, og reiselivssjef Anders Nyland delta i en samtale, før en mottakelse for de fremmøtte.

Stockholm Design Week har etablert seg som den største møteplassen i Skandinavia for arkitekter, designere og kunstinteresserte med et hundretalls arrangementer gjennom uken. Den norske ambassaden har et stort og moderne utstillingsområde, og vil ventelig få flere tusen besøkende de fire dagene utstillingen er åpen. På fire podier plasseres designelementer fra innredning og møblement fra hvert av De Bergenske-hotellene som stilles ut, med objekter fra designere som Luceplan, Artek, Smaller Objects Fogia, Nikari, Fjordfiesta, Offecct, David design, Asplund, Wästberg, Arflex, Capdell, Massproductions og Monitilo Marmi.

Matbaren_Zander K
Matbaren på Zander K Hotel.

Fortsetter på Hordaheimen og Augustin

– Våre svenske partnere nyter stor faglig anerkjennelse, og er som oss spente på hvordan utstillingen blir mottatt. For vår del er vi så tilfredse med samarbeidet at vi også kommer til å benytte deres kompetanse i forbindelse etter overtakelsen av Hotel Hordaheimen til våren og planlagt oppussing av Augustin Hotel i 2021, sier Kjetil Smørås.

Hold deg oppdatert

Interessert i gode tilbud på overnatting, en bedre middag eller enda bedre konferansefasiliteter? Fortell oss hva du er interessert i og vi sender deg relevant informasjon.