Meny
Hotelldirektør Kjetil Smørås i hagen ved Terminus

De Bergenske er ikke en vanlig kjede av hoteller og spisesteder – vi er en hotellfamilie eid og drevet av en ekte bergensfamilie med kjærlighet til byen og et langsiktig perspektiv. Familieforøkelser hos oss følger heller ikke standardmalen – det nyeste medlemmet er ikke nødvendigvis det yngste.

Fasade av Augustin Hotel

Det har gått 100 år siden vårt eldste hotell, Augustin, ønsket sine første gjester velkommen. Augustin er Bergens eldste familieeide hotell, men de var langt fra alene om å tilby overnatting i Bergen i 1919. De var ikke alene i den lille stikkveien kalt Altonagaten engang.

Over brosteinen hadde et gjestgiveri allerede huset besøkende i ett år da Augustin så dagens lys. Det ble begynnelsen på et godt, nært og svært langt naboskap. Men noe mer enn naboer, ble aldri Augustin og Hordaheimen.

Før nå.

Det er en sann glede å kunne meddele at Hordaheimen blir en del av de hotellfamilien De Bergenske. Som et moderne forretningshotell med dype tradisjoner og en unik atmosfære midt i sentrum, passer det inn i vår portefølje som hånd i hanske.

Hotellet er, som flere av våre adresser, et museum i seg selv. Det opprinnelige bygget er oppført i Jugendstil (som en av få bygninger i Bergen) og har i dag 88 hotellrom som alle er pusset opp de siste tre årene.

Vi gleder oss til å bli enda bedre kjent med alle Hordaheimens kriker og kroker, de dyktige ansatte, den rike historien og de mange spennende særegenhetene i dette ærverdige bygget den neste tiden. Vi er sikre på at Hordaheimen vil finne et godt hjem i hotellfamilien De Bergenske.

Kjetil_hagen

Tre grunner til at vi kjøper Hordaheimen

Nytt segment. I De Bergenske er målsettingen å bli best i de ulike segmentene vi driver i. Med Hordaheimen om bord, har vi sikret oss det som skal bli byens kuleste og beste billighotell, et konsept som ikke finnes i denne delen av byen. Hotellfamiliens siste tilvekst i 2017 var i det eksklusive segmentet med Bergen Børs og Bare restaurant og bar. Denne gang utvider vi med et nytt konsept i den rimelige kategorien.

Økt konkurranse. Dette oppkjøpet lar oss møte konkurransen fra AirBnB med et rimelig overnattingstilbud midt i byen, samtidig som hele gaten blir et kult møtested i kombinasjon med Augustin og Altonakjelleren. Forretningsidéen er enkel; om vi satser på kvalitet, vil byens befolkning og gjestene strømme til. Vi har lenge arbeidet med nye planer for Augustin, og en utvidelse fra 130 til 225 rom i denne gaten er akkurat det vi ønsket oss. Totalt vil selskapet ha seks hoteller med hver sin unike identitet og til sammen 750 rom i Bergen sentrum.

Byutvikling. Vi tar grep i en viktig del av Gågaten. Vi skal gjøre vårt for at denne delen av Strandgaten kan bli litt som Grünerløkka i Oslo, et trivelig og positivt sted i byen med gode spisesteder som treffer bredt i kombinasjon med  kule spesialbutikker. Vi drømmer om en renessanse for denne vakre gaten, og med Augustin og Hordaheimen skal vi skape to ulike konsepter som styrker hverandre og gir tilbud til flere kundegrupper.

Hold deg oppdatert

Interessert i gode tilbud på overnatting, en bedre middag eller enda bedre konferansefasiliteter? Fortell oss hva du er interessert i og vi sender deg relevant informasjon.